Tuesday 11 February 2014

Khutbah Pertama di Makkah

بسم الله الرحمٰن الرحيم

         Rasulullah SAW mengumpulkan kaumnya. Setelah mereka berkumpul, beliau menyampaikan pujian kepada Allah, lalu bersabda, “Sesungguhnya seorang pemandu tidak akan mendustakan keluarganya. Demi Allah, sekiranya saya dapat mendustai semua manusia pun, saya tidak akan mendustai kalian, Sekiranya saya dapat menipu semua manusia, maka saya tidak akan menipu kalian. Demi Allah yang tiada tuhan selain Dia, saya adalah Rasul Allah yang diutuskan kepada kaum sekalian secara khusus dan kepada manusia secara umum. Demi Allah, kalian pasti akan mati sebagaimana kalian tidur, dan kalian pasti akan dibangkitkan sebagaimana kalian bangun dari tidur. Kalian pasti akan diberi balasan kebaikan dengan kebaikan, keburukan dengan keburukan pula. Sesungguhnya disana ada syurga yang abadi atau neraka yang abadi pula.”

Orang ramai saling berbisik sesama mereka, kecuali bapa saudaranya, Abu Lahab. Katanya, “Belenggu kedua tangannya sebelum orang Arab berhimpun kepadanya, bererti kalian menjadi hina, dan jika kalian membelanya, kamu akan dimusuhi.”

Abu Thalib berkata, “Demi Allah, kami akan membelanya selagi dia ada di tengah kami.”

Setelah itu orang ramai pun beredar.

No comments:

Post a Comment