Saturday 8 March 2014

Kencing Manis @ Diabetes

بسم الله الرحمٰن الرحيم

Apa itu penyakit Kencing Manis?

Penyakit kencing manis ataupun (BM = Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitus) merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.

Puncanya?

Glukosa merupakan bentuk gula yang dibawa di dalam aliran darah dan ia amat penting sebagai sumber tenaga badan. Paras glukosa harus dikekalkan pada satu paras yang sempit supaya organ-organ badan dapat berfungsi secara efisien. Paras glukosa yang terlalu tinggi menunjukkan perkembangan pembentukan diabetes mellitus.


Kencing manis penyakit keturunan = Mewarisi kuman kencing manis ibu bapa.

Golongan pakar perubatan professional mengatakan bahawa kencing manis adalah penyakit keturunan. Ini bererti jika ibu bapa kita ada kencing manis, maka kita berpeluang besar mendapat kencing manis.

Pada pandangan saya, penyakit kencing manis disebabkan oleh sejenis kuman (microbe) tertentu. Kuman ini wujud di dalam tubuh ibu dan bapa yang menghidap kencing manis. Kuman ini berkemungkinan besar juga telah menular ke dalam sel-sel sebahagian sperma bapa dan telur ibu. Jika sperma dan telur yang dijangkiti ini berjaya bersenyawa, maka janin yang terhasil berkemungkinan besar akan membawa kuman penyakit kencing manis. Sekiranya kuman ini belum berjangkit kepada sperma bapa atau telur ibu, besar kemungkinan bakal anak tidak akan terkena kencing manis.

Sistem immunisasi ibu yang kuat berjaya mengekang kuman ini dari membiak dengan cepat di dalam janin, lantas penyakit kencing manis jarang-jarang berlaku kepada janin. Bayi yang bakal lahir dri janin ini berkemungkinan besar hanya menjadi sebagai pembawa kuman ini tetapi tidak sampai ke tahap berpenyakit kencing manis.

Kuman kencing manis membiak dengan pesat dengan kehadiran glukos

Apabila bayi ini menjadi dewasa, dan mula mengambil glukos  dalam kuantiti yang tinggi melalui pemakanan yang tinggi karbohidrat, kuman kencing manis akan membiak dengan lebih cepat kerana persekitaran yang tinggi dengan glukos adalah pemangkin kepada pembiakan mereka. Lama-kelamaan, tahap glucos yang tinggi sehingga tidak terkawal akan menyebabkan komplikasi yang lebih rumit lalu menyebabkan penyakit kencing manis.

Kuman kencing manis suka kepada persekitaran yang mempunyai kandungan glukos yang tinggi. Glukos meyediakan habitat yang baik untuk kuman ini berkembang biak dengan skala yang lebih besar. Apabila kuantiti koloni kuman ini meningkat kepada satu tahap yang tidak terkawal, aktiviti-aktiviti harian kuman ini akan mengganggu dan menjejaskan fungsi organ-organ tubuh badan. Kuman kencing manis mengeluarkan sejenis bahan kimia yang menghalang insulin dari membawa glukos masuk ke dalam sel-sel badan untuk diproses menjadi tenaga (metabolism). Kuman ini juga berupaya merosakkan pankreas supaya insulin tidak dapat dihasilkan dengan cukup.

Cara Mengubati Penyakit Ini?

Tak kira penyakit apapun saudara hadapi, Insya Allah ada ubatnya seperti mana sabda nabi Muhammad s.a.w: "Setiap penyakit ada penawarnya". 

Setiap pesakit diabetes perlukan rancangan diet yang disediakan oleh seorang pakar diet. Walaupun nasihat pakar diet agak sama untuk kebanyakan pesakit, setiap rancangan diet haruslah berbeza sedikit antara satu sama lain, bergantung kepada jenis diabetes dan faktor-faktor lain seperti berat badan dan betapa aktifnya pesakit itu. Selain daripada mengikut regimen nutrisi umum, corak pemakanan perlu mengambil kira masa dan jenis injeksi insulin serta sensitiviti pesakit terhadap insulin dan drug-drug lain.

Ada cara selain  daripada diet?

Ada. Amalkan pemakanan sayuran-sayuran yang bakal saya nyatakan ini:

  1. Kacang Buncis
    Sayur Kacang buncis ternyata mampu menurunkan kadar gula dalam darah hingga kadar yang normal karana zat-zat yang terkandung di dalamnya mampu meningkatkan pengeluaran insulin. Insulin adalah suatu hormon yang dihasilkan secara alamiah oleh tubuh kita daripada organ yang bernama pankreas. Ia berfungsi untuk menurunkan kadar gula dalam darah.

  1. Mengkudu
    Khasiat mengkudu  dapat memperbaiki reseptor insulin yang tidak berfungsi dengan baik. Caranya ambil 2 buah mengkudu yang sudah matang lalu parut dan perah dengan menggunakan kain yang bersih dan minumlah sarinya.
  2. Ginseng
    Ginseng ini sudah terkenal dapat meningkatkan stamina khasiat dan juga mampu menurunkan kadar gula dalam darah.
  3. Kulit Kayu Manis
  4. Brotowali
    Brotowali berkhasiat menghilangkan rasa sakit dan dapat menurunkan panas caranya ambil 6 cm batang brotowali dan akarnya cuci bersih potong dan rebus dengan air 3 gelas menjadi 2 gelas dan minumlah setelah makan. Boleh juga diminum setiap hari kalau masih merasakan sakit dan panasnya belum turun.

 Sekian..

Credit to:kikinurhayati

No comments:

Post a Comment